perjantai 10. joulukuuta 2010

Directa

Ja seuraava pommi tulikin Directan suunnalta. Tätä olikin jo innolla odotettu kaiken sen perusteella, mitä olen Directasta kuullut ja lukenut.

Tämä oli kyllä mielestäni jo aikamoista tuputusta. Myyjä toteaa ensin, että Directalta löytyvät kaikkien Suomen yritysten tiedot, mutta sitten kuitenkin vähän myöhemmin toteaa palvelun olevan maksullinen ja sanoo: "Eiköhän me laiteta nää tiedot tänne kuntoon." Niin siitä mitäh? Siellähän OLI jo minun tiedot, ne ovat kunnossa, jos sieltä kerran löytyy kaikkien suomen yritysten tiedot. Mistä minun tässä nyt pitäisi oikeastaan sitten maksaa? Noh, jokainen voi itse käydä kokeilemassa kirjoittaa Googleen hakusanan "Directa" ja vetää asiasta omat johtopäätöksensä...

Tässä vielä asiasta kiinnostuneille jälleen koko puhelu (ja muutamat kommentit) litteroituna:

Myyjä: <nimi poistettu> tässä Directasta terve!
Minä: Terve!
Myyjä: Hei miten tota tuleeko sun itse soiteltua paljon noihin maksullisiin numeropalveluihin, kuten 118, nolla-kakkoseen tai nolla-sataan?
Minä: Eeeei kyllä...
Myyjä: No se on hyvä, että rahat siinä säästelet, kun ne maksaa sen 2-3 euroa aina puhelulta.
Minä: Hmh...
Myyjä: Nyt ota ihmeessä kynä ja paperia, niin mä annan sulle tän meidän numeron, niin sieltä saat kaikki tän maan yritystiedot pelkällä paikallisverkkomaksulla.
Minä: Oooookei... Juu!
Myyjä: Elikkä numero on tämmönen kun 020 300 200.
Minä: Joo-o... okei.

Satuin sopivasti olemaan koneen ääressä ja tässä vaiheessa pistin Googleen hakusanan Directa. Hakutuloksissa ensimmäisten joukossa mm. seuraavia:
  • directa rikosilmoitus 
  • directa huijaus
  • directa huijaa
  • Poliisi epäilee Directaa törkeästä petoksesta
  • Yrittäjät vie Directa-tapauksen oikeuteen
  • Hakuyhtiö Directa sai syytteet talousrikoksista 
  • Directa 020300200 yrityshakemisto kusetus
Myyjä: Käytä ihmeessä vaan tätä meidän numeroa jatkossa, niin säästät pari euroa puhelulta siinä.
Minä: Juu-u.
Myyjä: (taas luetaan suoraan paperista) Ja tietysti tämä palvelu toimii sitten myös tuolla netin puolella osoitteessa directa.fi. Mikä onkin valtakunnan suosituin yrityshaku internetissä. Noita käyttökertoja meidän palvelulla on noin miljoona kuukaudessa, niin minkähänlaista hommaa sä teet?
Minä: Ööh... No tota totaa... Tämmöstä lähinnä kaikenlaista, mikä tietotekniikkaan liittyy. Pääasiassa ainakin näin alkuvaiheessa tulee keskittymään mikrotukeen ja kotisivujen toteuttamiseen.
Myyjä: (puhuu hiljaa) ..mikrotukee... ..kotisivujen toteuttamiseen... Okei...
Minä: Mutta ihan laidasta laitaan ohjelmistojen suunnittelusta, toteuttamisesta, ... (myyjä keskeyttää)
Myyjä: Elikkä yleisesti vois sanoa, että tietotekniikkapalvelut.
Minä: Joo, kyllä.
Myyjä: Joo, kato sen takia kysyn, kun meidän palveluhan toimii sillä tavalla kun asiakas tänne numeropalveluun soittaa niin sehän kysyy niitä palveluita mitä se on vailla.
Minä: Joo.
Myyjä: Jos se ettii noita tietotekniikkapalveluita tuolta Vaasasta päin ainoastaan tuolla ton tiedon perusteella mitä nää sun tiedot antaa. Ja sama homma toimii tuon meidän nettihakemiston kautta, ainoastaan noi sun tiedot sieltä näyttää, mikä ei varmaankaan haittaa.
Minä: Juu, ei...
Myyjä: Että meidän palvelussahan ei mitään vuosimaksuja oo. Että homma toimii sillä tavalla että kustannuksia sulle tulis hurjat 95 senttiä vasta sillon kun se asiakas on oikeesti kiinnostunu siitä, että mitä sä teet. Eli se menee sinne meidän nettisivuille ja sieltä avaa sen sun yrityskortin tai menee sun kotisivuille meidän kautta. Et maksasit oikeesti vaan sillon kun jotain tapahtuu. Jos nyt vaikka tulis se kymmenen klikkausta kuukauden aikana, niin se olis 9 euroa 50 senttiä se lasku. Ja ainoo kiintee kustannus mikä me joudutaan velottaan on toi ylläpitomaksu, mikä on kymmenen euroa kuussa ja sillä me hoidetaan sun yrityksen mainonta ja optimointi tuolla verkon puolella kuntoon. Niin eiköhän me laiteta nää tiedot tänne kuntoon.
Minä: Totaa... Sanotaanko nyt näin, että tässä vaiheessa vielä sen verran vähäistä tämmöistä sivutoimea että en lähde mitään maksullista mainontaa tai tän tyyppistä maksullista hankkimaan.
Myyjä: (jokseenkin närkästyneellä ja pahastuneella äänellä) Okei. Mikäs siinä niinku mietityttää eniten?
Minä: Ääh. No tota tota, sanotaanko että siinä vaiheessa kun toimintaa on vähän enemmän niin voi tämmöistä harkita.
Myyjä: Ei tossa nyt hirveesti kannattais lähtee miettimään, meillä on tämmönen kampanja-etu tässä menossa nyt, että palvelun avausmaksu on normaalisti 3,95 ja sä säästäisit sen heti tohon alkuun ja nyt pääsisit ilmaseks mukaan. Et kyllähän nää tiedot kannattaa nyt samantien laittaa kuntoon tässä.
Minä: Joo, no mutta sanotaanko suoraa nyt, että mä oon tän tyyppisistä palveluista vähän huonoa kuullut...
Myyjä: (omituiseen äänensävyyn) Keneltäs oot kuullu?
Minä: Mm. isältäni jolle pamahti omaan firmaan samanlaisesta palvelusta aikamoiset laskut...
Myyjä: Okei...
Minä: Ja netistä oon myöskin asiaa selvitelly ja ei sieläkään oo kovin hyviä kokemuksia ollu.
Myyjä: No jos me tehdään näin, että me soitellaan sulle sitten kun nää hommat on lähteny vähän paremmin käyntiin, niin katotaan sitten uudestaan. Jatketaan noilla tiedoilla mitkä meillä täällä on jo.
Minä: Juu, hyvä hyvä...
Myyjä: Kiitos sulle, moro.

Puhelun kesto 4 min 33 sek. Numerosta +358923100614.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti