maanantai 13. joulukuuta 2010

Etera iskee jälleen!

Olen yritykseni perustamisen jälkeen saanut joukon puheluita, jossa erinäiset tahot ovat yrittäneet (usein jokseenkin kyseenalaisin keinoin) kaupata minulle palveluita, joita en tarvitse. Edellisistä tapauksista voitte lukea kaiken tämän blogin aikaisemmista postauksista, mutta tämä Eteran tapaus oli kaiken huippu; Minut yritettiin saada maksamaan 1806,24€, vaikka se ei ole lähelläkään koko yritykseni liikevaihtoa!

Täytyy sanoa, että tätä puhelua en osannut edes odottaa. Luulin Eteran rajoittavan mainonnan tuohon aikaisempaan sähköpostiin, mutta ilmeisesti he sitten tosissaan haluavat rahani, mikä ei kyllä sinänsä ole mikään yllätys... Tänään sain siis puhelun Eteralta klo. 13:26. Kerrataanpa kuitenkin ensin hieman tähän liittyviä käsitteitä:

Etera on siis eläkevakuutusyhtiö. YEL on yrittäjän eläkevakuutus, joka on lakisääteisesti jokaisen yrittäjän otettava, jos työtulot ylittävät kalenterivuonna (2010) 6 775,60 €. Työtulo puolestaan ei tarkoita suinkaan netto- tai bruttotuloa, vaan yrittäjän työpanoksen arvoa rahassa. Tätä tulee siis tosiaankin ajatella siten, että jos työtä tekemään palkattaisiin ulkopuolinen työntekijä, niin kuinka paljon maksaisin työstä hänelle. Työtulon arvioiminen on siis täysin subjektiivista. Jos kuitenkin todelliset yrityksen tuotot verotuksessa poikkeavat huomattavasti (kuulemani perusteella noin 2-3x suuremmat) ilmoitetusta, voivat YEL-maksut tulla takautuvasti maksettaviksi.
(lähde: Yrittäjän eläkelaki 22.12.2006/1272)

Etera siis suosittelee, että ilmoittaisin (valehtelisin?) vuositasolla työtuloikseni vähintään 8520€, vaikka todellisuudessa odotetut tuloni ovat vuositasolla lähempänä korkeintaan 1000€. Ennakkoperintärekisteriin ilmoitin arvioksi voitosta 250€. Korjatkaa jos olen väärässä, mutta en näe tässä omalta kannaltani mitään järkeä. Maksaisin taas jälleen kerran aivan turhasta. Etera on pelkästään rahojeni (21,2 % ilmoitetuista työtuloistani) perässä. Jos tosiaankin ilmoittaisin työtulokseni tuon Eteran suositteleman 8520€, minulle tulisi maksettavaksi 1806,24€. Tämähän nyt on jo huomattavasti enemmän kuin koko yritykseni arvioitu liikevaihto ensimmäisellä tilikaudella (31.12.2011 saakka), joka on siis 500€.

Myyjä ilmeisesti yritti vielä vihjailla tässä sitä, että jos "sairastun" heti yritykseni perustamisen jälkeen, niin saisin alkaa heti nostaa sairaspäivärahaa, vaikka yritykselläni ei olisi ollut tuloja... kunhan vain ilmoitan korkeat odotetut tulot. Ymmärtääkseni asia ei kuitenkaan toimi näin, sillä sairaspäivärahan määrään vaikuttavat edellisen vuoden tulot: http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/280302122630EH

Täytyy myöntää, että onhan tässä tietysti se pointti, että jos tämä olisi ainoa työni ja tekisin tätä vuosia ilman YEL-maksuja ja sitten yhtäkkiä sairastuisin, niin sairaseläkkeeni olisi hyvin minimaalinen. Noh, mutta jokainen voi taas jälleen halutessaan itse lukea tämän puhelinkeskustelun ja vetää siitä omat johtopäätöksensä:

Myyjä: <nimi poistettu> Eterasta hei!
Minä: Hei...?
- Tässä vaiheessa kaivoin esiin sen Eteran aikaisemman sähköpostin ja oman vastaukseni siltä varalta, että myyjä viittaa jollain tapaa siihen.
Myyjä: Minkälaiseen hetkeen kuule soittelen, joudatko ihan pari minuuttia olemaan puhelimessa?
Minä: Juu, kyllä.
Myyjä: Noniin, elikkä ensinnäkin onneks olkoon, oot perustanu yrityksen. Huomattiin tuossa, että on tullut, tuota, tietoja ja mites tuota ihan sillä oikeestaan lähin soittelemaan, että tuo yrittäjän eläkevakuutus ois nyt sitten, nyt sitten tuossa, miten teillä on tuo omistajuus tuossa yrityksessä, onko ihan sataprosenttinen vai?
Minä: Joo-o, kyllä. Täähän on siis yksityinen elinkeinonharjoittaja ja yksin olen tässä.
Myyjä: Justiin joo, ja tuota mites tuo eläkevatuusasia, tuo YEL:in se on semmonen mikä nyt sitten lakisääteisesti pitäs ottaa.
Minä: Hmm hmm...
Myyjä: Elikä tuota siinähän on, mites tuota, ootteko te ollu yrittäjä aikasemmin?
Minä: En ole.
Myyjä: Ette oo ollu, joo, elikkä yrittäjällehän tulee tuo 25% alennus tuohon vakuutusmaksuun sitten, siihen yrittäjän eläkevakuutusmaksuun. Eli se on ensimmäiset 48kk. Eli se on sen suhteen aika mukava uudelle yrittäjälle, et saa sitten helpotusta huojennusta noista vakuutusmaksuista. Se on peräti 25%. Niin mites teillä, ootteko te miettiny tuota työtuloa tuossa suurinpiirtein, et minkälainen se olis tuohon yrittäjän eläkevakuutukseen laitettavaksi vuosituloksi?
Minä: Ääh...
Myyjä: Mitäs se suurinpiirtein vois tuossa olla?
Minä: Joo, no ei se nyt tässä tän tai ensivuoden aikana kovin tule olemaan, että...
Myyjä: Joo-o!
Minä: Ehkä semmonen 1000e luokkaa korkeintaan jos hyvin menee.
Myyjä: Joo-o! Eli tuossahan on tuo, katotaanpas tuo, mäpäs katon tuon, tuosta tuon... Elikä, jos aatellaan, että sä ottaisit siihen vieraan töihin, niin se tekis sen saman työn kun sinä, niin oisko, niin siinä mielessä se kannattaa aatella, että oisko se 1000e vuodessa sitten se hänen työtulonsa sitten...? Elikkä sillälailla se olis melkein aateltava se vuosi, vuositasolla se tulo, tulo sitten siinä, elikä tuossahan on, suosittelee vähintään 8520 vuodessa.
Minä: Hmm...
Myyjä: Ja sillon se on se, pääset sinne ansiosidonnaiselle ja sitten on myös se, että jos sairastut... Sanotaan, että katkaset vaikka töissä kinttus tai jotain muuta vastaavaa ja jäät sairaslomalle, niin saat sitten myös sairasloma-ajan korvausta sitten siitä. Niin tuo olis semmonen, minkä nyt sitten suosittelisin nyt kyllä vahvasti laittamaan tuon 8520 sinne.
Minä: Hmm... Siis arvioiduksi työtuloksi?
Myyjä: Vuo-, niin, vuo-, eli vuosi, vuosituloksi sitten siinä. Ja tuota sehän on sit semmonen, että senhän voit sitten nostaa, kun, kun rupee siltä tuntumaan  että saat yrityksen napakasti käyntiin ja näin poispäin. Niin tuota, senhän, senhän sitten pystyy nostamaan ja kannattaakin nostaa sitten! ...mutta toi on se, se mistä lähtisin kyllä, että jos tosissaan tulee, että, että sairastut niin se on ihan mukava saaha niiltäkin päiviltä sitten rahaa.
- Tässä vaiheessa aloin jo kyllästyä koko juttuun, kun tiesin että minun ei tarvinnut tätä ottaa ja myyjä yritti sitä väkisin tuputtaa.
Minä: Tuntuu vähän tämä koko puhelu tämmöiseltä jokseenkin omituiselta ja harhaanjohtavalta mainontapuhelulta, että lakisääteisestihän mun ei tarvitse ottaa tätä YEL-vakuutusta, jos mun työtulot alittaa sen alarajan.
Myyjä: (hieman hätääntyneellä äänellä) Joo, kyllä, juuri näin! Mutta tilanne on myös se, että verottajakin katsoo sitten, ne pyydetään ne tiedot sitten verottajalta elikkä katotaan sitten siinävaiheessa jos sieltä yrityksestä on esimerkiksi nostettu rahaa tai otettu palkkatuloa tai ynnämuuta ja jos se menee sen tietyn rajan yli niin sieltä tulee sitten takautuvasti ne yrittäjän eläkevakuutusmaksut sitten siltä ajalta kun se on ylittynyt se raja sitte sieltä, että jos sulla ei sitten tuu sieltä sitä tuloa kun se 1000e, niin sittenhän sun YEL:iä tosissaan tarvi ottaa. Mutta yleensähän se on sitte, että jos sä aattelet sillälailla, että sä ottasit vieraan siihen töihin tekemään tuota työtä minkä nyt teet, niin kyllä se varmaan sitten yli olis sen 1000e sitte.
- Mistä ihmeestä Etera on päässyt laskemillaan tämmöisiin johtopäätöksiin?
Minä: Joo, mutta mä en ole ottamassa tähän kyllä ketään ainakaan viel- (myyjä keskeyttää)
Myyjä: Joo, joo..
Minä: ... ja mä myöskin tiedän sen, että YEL mun täytyy ottaa viimeistään 6kk sisällä JOS näyttää siltä, että mun työtulot menee tuon alarajan yli.
Myyjä: Joo, kyllä, juuri näin.
Minä: Että vähän sanoisin kyllä haljua tämmönen toiminta, kun yritetään uudelle yrittäjälle vierittää tämmöistä kohtuullisen suurta maksuerää...
Myyjä: Elikkä kyllähän täähän on se minimi, mikä kannattaa tää 8520, että pääsee sille ansiosidonnaiselle ja, ja tuota saa sitä sairas-, sairaspäivärahaa, että moni yrittäjä ei tiedä tästä! Elikkä sillä tässä paljon painotetaan tätä justiin, että, että tuo on se, moni, että tottakai moni aattelee ensin, että pitää pienenä sen tulon sieltä vuositasolla sen tulon, kun ei tietenkään tiedä välttämättä, että mitenkä se yritys lähtee toimimaan. Se on monelle asiakkaalle sanottu sitten tuosta, että tuo on sitten suurinpiirtein se, mikä siinä olis hyvä olla sitten, jos se YEL:i sieltä lähtee ottamaan. Eli itehän sä sen sen YEL:in otat.
- Myyjä tuntuu olevan edelleen siinä uskossa, että minun olisi pakko ottaa YEL.
Minä: Joo-o...
Myyjä: Että tuota, tää on semmosta, että tosiaan vaan soitetaan asiakkaille kun on paljon yrittäjiä jotka ei niinsanotusti tiedä. Elikkä ei tiedä oikeen, että mikä se kannattais olla ja sitten heille tulee yllätyksenä jos sielä on kaks tonnia vuodessa ja laitettu ihan vaan vuosituloksi ja sitten jää pitkälle sairaslomalle, että mikäs nytte, kun mistään ei tuu mitään. Niin se on vähän silläkin. Että tuota, mutta itehän se sen katot sitte, että mikä sun, sulla on se tulo ja muista, että siinä on tosissaan se, niinkun juuri kerroit sen 6kk on tosissaan se, se että sen sisällä jos sitten rupee näyttämään että sieltä rupee niinsanotusti hyvin lähtee pyörimään yritys ja ainahan se on toivottavaa, että näin käy. Niin tuota, sen takia, että otat sitten hyvissä ajoin sen YEL:in, koska ne tulee sitten takautuvasti ne maksut sieltä sitten.
- Vai että "soitetaan asiakkaille kun on paljon yrittäjiä jotka ei niinsanotusti tiedä". Tämän takia varmaan saadaankin lankaan myös paljon sellaisia, jotka eivät YEL:iä todellisuudessa tarvitsisi.
Minä: Hmm.
Myyjä: ...jos sitä ei ajoissa ota.
Minä: (jokseenkin huvittuneena) Joo-o, tiedän. Oon kyllä ottanut asioista selvää.
Myyjä: Hyvä, sitten ne on sulla sitten tiedossa, että, että tuota, mutta, tuossa on tuo www.etera.fi, sieltähän löydät paljon tietoa tästä YEL:istä ja tosissaan jos jotakin tulee, niin soita ihmeessä jos joku mietityttää, mutta tuota jos susta tuntuu, että sä haluat pitää sen noin pienenä tuon, tuon, tuon tulon vuodeksi, niin se on tottakai sinun valittavissa ehdottomasti sitten.
Minä: Kyllä.
Myyjä: No sitten ei muuta, kun me mennään näillä kuule eteenpäin ja tuota ei muuta kun onnea uudelle yritykselle ja, ja ei muuta kun työntäyteistä vuotta eteenpäin, tulevaa.
Minä: Juu, kiitos, kiitos.
Myyjä: Kiitoksia, noniin, hei hei!

Puhelun kesto 7 min 48 sek. Numerosta: +358925373000

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti