perjantai 17. joulukuuta 2010

Yritysrekisteri.com

Perjantaina keskipäivällä, klo 11:44 sain jälleen kerran puhelun yrityshakupalveluiden tarjoajalta. Kuinkahan monta näitä tässä maassa riittää.

Tämä puheli oli melko pitkä ja johtui varmaankin osittain siitä, että tämän myyjän puhenopeus oli jokseenkin inhimillinen. Yleensä kun puhelinmyyjät tapaavat papattaa niin nopeaan, että hyvä kun ehtii selvää saada. Tässä puhelussa ei tullut vastaan sinänsä mitään uutta tai omituista. Kyseessä oli melko tavallinen markkinointipuhelu. Perinteiset kikat olivat taas käytössä, eikä tämäkään myyjä meinannut millään uskoa, että en aio ostaa heidän palveluitaan.

Kyseinen keskustelu (ja muutamat omat kommenttini) jälleen kirjoitetussa muodossa alla. Laitoin tähän vielä aina jokaisen kuluneen minuutin kohdalle merkinnän:

Myyjä: <nimi poistettu> Yritysrekisteristä hei!
Minä: Hei.
- Tässä vaiheessa ajattelin, että kyseessä olisi valtion YTJ-yritysrekisteri ja tämä harhakuva saattaa ollakin tarkoituksella haettu, jotta eivät saisi heti luuria korvaan.
Myyjä: Mulla tuli tosiaan nää Andows yrityksen tiedot vastaan tässä yritysrekisteri.com palvelussa, niin onko teillä siinä hetki aikaa, että saadaan tiedot kuntoon.
- Perinteinen "saadaan tiedot kuntoon", vaikka oikeasti ollaan myymässä palvelua.
Minä: Jjuu-u, eiköhän...
Myyjä: Joo, eli katotaan ihan nää osoitetiedot vaikka tästä ensin niin meillä oli täällä tuo Latupolku 5, pitääkö paikkansa vielä?
Minä: Joo-o, kyllä.
Myyjä: Ja 65280, Vaasa.
Minä: Joo-o.
Myyjä: Joo-o, ja sitten puhelin oli tuo minne soittelinki, eli 0414425476.
Minä: Juu.
Myyjä: Ja oisko tähän mennessä tullu mitään lisättävää?
Minä: Eeeeei.
Myyjä: Joo, sitten mennän vielä noihin sähkösiin tietoihin, eli sähköpostiosoite oli anssi piste jantti ät iki piste fi.
Minä: Joo-o, kyllä.
< 1 min >
Myyjä: Niin täälä oli myös kotisivu mainittu, eli www.andows.net.
Minä: Joo-o.
Myyjä: Ne oli sitte siinä ihan oikeen varmaa.
Minä: Kyllä.
Myyjä: Joo, minkäslaista toimialaa teillä siinä yrityksellä oli?
Minä: Tota, totaa... Tää on niinkun tietotekniikkapalvelut, oikeestaan laidasta laitaan... Että mikrotukea, kotisivujen tekoa, ohjelmistokehitystä, konsultointia, tän tyyppistä...
Myyjä: Eli siinä on aika monenlaista hommaa sitte?
Minä: Joo, kyllä.
Myyjä: Onks sulla sitte yrityksen toiminta jo alkanu kuitenki, että ei...
Minä: Joo, on.
Myyjä: Okei, okei, no se on hyvä juttu se. No mite on lähteny käyntiin?
- Ja taas törmätään tähän toiseen perinteiseen: Myyjä yrittää tekeytyä ostajan ystävän asemaan, jotta kaupat saataisiin paremmin syntymään. Päätin leikkiä mukana.
Minä: Nooo... Vähän verkkaisesti, mutta kyllä tässä jonkun verran tekemistäkin on ollut...
< 2 min >
Myyjä: Nii justi, et se tuntuu, että tota tuossa alussa varsinkin on vaikee sitte niitä asiakkaita varmaan saada.
Minä: Joo, voi olla...
Myyjä: Ainakin monet, monet yrittäjät on sitä valitelleet, että sitte se alkuun pääseminen on hankalaa, mutta onko sulla sitten aikasemmi, et on sellasia suhteita siinä jo ja verkostoja valmiina.
Minä: Joo, kyllä, sitä kauttahan nää hommat oikeestaan onkin tullu, mitä tässä alussa on ollu...
Myyjä: Nii joo varmaan pääasiassa menee?
Minä: Joo, ja varmaan pitkään tulee muutenkin menemään, näitä kautta tulemaan hommia...
Myyjä: Aivan, joo! Et sehä nykyaikana tuntuu oleva vähä justiin, niin ja sitte tuola just netin puolella tapahtuu aika paljo, paljon siitä toiminnasta aina ja mainonnasta varsinkin.
Minä: Hmm...
Myyjä: Mut tota... oliks sulla ihan toimitilat sitte vai...?
Minä: Ei ole mitään erillisiä toimitiloja, vaan ihan vaan kotoa päin toimin.
< 3 min >
Myyjä: Okei. Onks siinä sitte, sulla ei oo mitään varmaan aukioloaikoja siinä tapauksessa, että...?
Minä: Joo, ei ole... Mutta hinnoittelussa on otettu huomioon erikseen yö- ja viikonlopputöiden hinnat. Mutta ei mitään sen kummempia aukioloaikoja.
Myyjä: Okei, okei, mut että siis tulee ihan yötöitäkin välillä, vai?
Minä: Noo, ei nyt vielä ainakaan tähän mennessä ole tullut, mutta siihen on varauduttu, että ollaan tarvittaessa valmiita palvelemaan asiakkaita myös yö-aikaan ja viikonloppuisin esimerkiksi mikrotuki-hommissa.
< 4 min >
Myyjä: Joo-o. Semmosia on sitten tosiaan, oliks sulla joku, että myyt, myyt myös siinä niitä osioa tai jotain tällästä vai tuotteita, vai osia?
Minä: Ööö... Joo, tota komponenttien tai varaosien myyntiä ei ole, mutta ohjelmistokehityspalveluita ja vastaavia on kyllä ja sitä tietysti voidaan ajatella tuotteina...
Myyjä: Niin, että palvelua myyt, mutta et sitten varsinaisia tuotteita siinä sivussa?
Minä: Joo, ei.
Myyjä: Niin ne on tosiaan sit varmaan vähän eri juttukin, että ei varmaan sit mee samaan...
Minä: Joo, ei, jälleenmyyjänä en toimi, eli mitään varsinaista jälleenmyyntiä ei ole...
Myyjä: Okei, että ei oo semmosta sitte... Noista tota, onks sulla sitte siinä henkilöstömäärä mimmonen, vai ookko ihan yksin tällä hetkellä?
< 5 min >
Minä: Ihan yksin joo tällä hetkellä ja tarkoituksena on yksin vielä olla vielä ainakin jonkun aikaa, mutta eihän sitä tietysti koskaan tiedä, että jos oikein hyvin käy niin voi olla, että tulevaisuudessa saattaa tulla tarvetta palkata...
Myyjä: Nii just, eli onko tota, onko sitte muun laista laajenemista tulossa tai jotain muutoksia tohon toimintaa?
Minä: No ei nyt kyllä ainakaan mielessä oo mitään tommosta, joka olis...
Myyjä: Oke. Sitte ei oo ihan vielä varmaan ajankohtasta miettiä varmaan semmosia?
Minä: No joo ei varmaan, kun pari viikkoa sitten vasta perustettu koko yritys.
Myyjä: Ai niin se on tosiaan niin tuore tapaus, no sitte sitä ei oo ehtiny miettii.
Minä: Joo, ei kyllä.
Myyjä: Joo, tietysti... Tosiaan täs näyttäs nää yrityksen tiedot olevan ainaki ihan hyvällä mallilla. Ja sit ku kyse on nimenomaan tästä yritysrekisteri.com palvelusta, < 6 min > niin kyllä tässä teiänki tilanteessa ois ehdottomasti järkevintä mennä noilla laajennetuilla tiedoilla eteenpäin. Eli sen laajennetun palvelun osaltahan se hinta on kaikille yrityksille sama ja se tekee sen 390€ ja sisältää sitte jo arvonlisäveron. Ja toho laitetaan sit vielä se kakskyt kappaletta noita hakusanoja, eli nehän meidän tietty ammattilaiset laittaan tän toimialan mukaan kuntoon, mutta oisko sulla siihen noihin hakusanoihin sit jotain erityistä, mitä tulee mieleen?
- Tässäkään ei taaskaan jälleen kerran edes kysytty, että haluanko alkaa käyttämään tätä kyseistä palvelua. Myyjä kysyy ainoastaan, että onko minulla mielessä jotain hakusanoja.
Minä: Äh, mä voin ihan heti alkuun sanoa, että maksullista markkinointia ei ole tarkoitus lähteä tässä vaiheessa vielä harrastamaan.
Myyjä: Aaa, okei, täs on varmaan nyt tullu pieni väärinkäsitys, eli täähän ei oo mikään mainos-mainostoimisto tai ilmotuspalvelu, mistä on kyse, eli tää on nyt se yritysrekisteri.com-palvelu, jossa on jokainen suomalainen yritys, eli aina kun firma perustetaan, niin tiedot tulee tänne meille tietokantaan ja pysyy niin kauan ku se y-tunnus on olemassa. < 7 min > Eli siis tää on ihan yrittäjien omasta pyynnöstä perustettu tietokanta, missä on sitte ajantasaset tiedot aina ja ihan, ihan perusjuttu on tänä päivänä että yrittäjät pitää ne tietonsa asiaan kuuluvalla mallilla. Eli tosiaan jos siinä yrityksen toiminta vaa jollakin tavalla on käynnissä, niin kyllä ne yleensä sitte yritykset on tän käytössä pitäneet.
- Tässä repliikissä tuli jo niin monta sellaista asiaa, mitä olisin halunnut ruveta puhelussa piruuttani kaivelemaan, mutta toisaalta ei olisi huvittanut enää yhtään enempää jaaritella asiasta. Mitään väärinkäsitystä ei ollut tokikaan tullut ja nämähän ovat puhtaasti markkinointi- ja mainontakuluja. Eipäilen vahvasti myös tuota väittämää, että tämä palvelu olisi yrittäjien pyynnöstä perustettu.
Minä: Joo... No mutta tota... Sanotaanko, että jos tää lähtee hyvin tää toiminta tästä liikkeelle, niin mahdollisesti sitten joskus tulevaisuudessa voin harkita jotain tän tyylisiä maksullisia systeemejä, mutta pidetään se nyt ainakin vielä tässä vaiheessa sillä ilmaisella versiolla.
Myyjä: Okei, ei oo sitte vielä niin, niin aktiivista se toiminta siinä kuitenkaan?
< 8 min >
Minä: Joo, ei, koska mulla on opiskelutkin vielä tässä kesken kaiken muun ohessa.
Myyjä: Aijaa, sulla vielä semmonen siinä sitte menossa.
Minä: Joo, kyllä.
Myyjä: Mut tosiaan siinä tapauksess sit varmaan sun kohdalla ihan toi peruspalvelu riittäisi.
- Oletin tietysti, että "peruspalvelu" tarkoittaa ilmaista versiota.
Minä: Joo.
Myyjä: Se on semmonen, et se tekee 290€ vuodessa, eli se on tosiaan se vuoden ylläpitomaksu mikä siihen tulee ja sisältää arvonlisäveron myös. Ja sitähän voidaan laittaa vielä sillai, että maksuaika on sen 45 päivää ja kahessa erässä voi sitte maksella.
- Eipä sitten uskonut myyjä vieläkään, että en ole ostamassa mitään. Ja on muutan aikamoinen ylläpitomaksu. Vertailun vuoksi verkkosivuston vuosittainen ylläpitomaksu Webhotelli.fi-palvelussa on 33€.
Minä: Joo, no jos sekin on maksullinen, niin jätetään sitten kokonaan väliin.
Myyjä: Okei, että ei sitte tällä hetkellä kuitenkaa kiinnosta.
Minä: Joo, ei. Aivan liian kova hinta kyllä.
Myyjä: Nii just, nii just, no ymmärrän kyllä että siinä alkuvaiheessa varsinki kaikee muitaki maksuja tulee, ku yritystä perustetaan.
Minä: Joo-o ja tää on varmaan jo neljäs tämmönen paikka, mistä mulle tarjotaan tälläistä vastaavaa palvelua, että mun kulut olis enemmän kuin mun koko muu liikevaihto yhteensä.
< 9 min >
Myyjä: No siis täähä on siitä mielessä hyvä palvelu, että täälä on kaikki suomalaiset yritykset. Eli siinä mieles tosiaan, tosiaan täältä varmasti enemmän myös niitä katsellaa että ja en sit tiedä et mitä ne muut palvelut siinä on ollu... Mutta ei varmasti ihan niin kattavia oo kuitenkaa.
- Ja näinhän sanoo joka ikinen muukin myyjä aina omasta palvelustaan. Itse en tosin kyllä ole koskaan kuullutkaan koko Yritysrekisteri.com-palvelusta, joten epäilen vahvasti myös tätä tämän kohdan väittämää, että tämä palvelu olisi jotenkin muita suositumpi. Jos itse jostain syystä soittaisin johonkin yrityshakupalveluun, se olisi todennäköisesti 0100100 tai 020202.
Minä: Jaa, no sitä en tiedä, mutta jää nyt tällä kertaa väliin tämä ainakin.
Myyjä: Joo, no en sitä enempää sitte, sitte teille tuputa jos siltä tuntuu, mutta tosiaan pistetään noi ihan nolla-tiedot, eli täälä näkyy kuitenki iha yritykse nimi ja yhteystiedot ja sitte toi toimiala ja se on tosiaa ihan maksuton palvelu.
Minä: Hmm...
Myyjä: Nii, tehään näin ja asia on sillä kunnossa.
Minä: Joo, kyllä, kiitos, hei.
Myyjä: Kiitos ja hyvää päivänjatkoa teille.

Puhelun kesto 9 min 56 sek. Numerosta: +358451230008

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti